Čovjek za sva vremena

A man for all seasons, igrani, biografska povijesna drama, UK, 1966

REŽIJA: Fred Zinnemann

Čovjek za sva vremena

ULOGE:
Paul Scofield (Thomas More),
Wendy Hiller (Alice),
Leo McKern (Cromwell),
Robert Shaw (Henry VIII),
Orson Welles (Wolsey)

SCENARIJ:
Robert Bolt (prema vlastitoj drami)

FOTOGRAFIJA:
Ted Moore

GLAZBA:
Georges Delerue

MONTAŽA:
Ralph Kemplen

Sadržaj:

Engleska 30-ih godina 16. stoljeća, u vrijeme vladavine kralja Henrika VIII pod kojim kao lord kancelar služi Sir Thomas More, uz potporu brižne supruge Alice i kćeri Margaret. More je na toj dužnosti upravo zamijenio preminulog kardinala Wolseya, a u službi se prvenstveno vodi odanošću katoličkoj crkvi, a ne kralju. Kad se kralj zaljubi u mladu Anne Boleyn, te kad se zbog nje odluči razvesti od Katarine Aragonske, on zatraži od Morea da otputuje u Rim i od pape ishodi dozvolu za razvrgnuće njegova crkvenog braka. No kao iskreni rimokatolik More to odlučno odbije, a u svojoj odluci ostane čvrst unatoč prijetnjama kralja i prijetvornog Thomasa Cromwella. To će ga ubrzo uvući u mnoštvo nevolja te suočiti s licemjerjem dojučerašnjih suradnika i navodnih prijatelja.

Od osam nominacija za Oscara 1967. godine nagrađena s njih šest, uključujući one za najbolji film, režiju, glavnu mušku ulogu i adaptirani scenarij, te ovjenčana sa sedam nagrada BAFTA i četiri Zlatna globusa, povijesna biografska drama Čovjek za sva vremena uspjela je adaptacija izvrsne istoimene drame britanskog dramatičara Roberta Bolta (Ryanova kći, Misija) koji potpisuje i scenarij filma. U središtu priče dijelom realizirane u formi sudske drame je sukob Sir Thomasa Morea i kralja Henrika VIII, a to autorima pruža priliku za stvaranje intrigantne moralke o odanosti nepokolebljivog pojedinca svojoj savjesti te vlastitim religijskim i etičkim uvjerenjima, kao i za kreiranje slike o karijerizmu i licemjerju koji bujaju pod okriljem apsolutističke vlasti. Počevši od samog Thomasa Morea, kojeg sjajno tumači Paul Scofield (Kralj Lear, Kviz) koji je prethodno istu ulogu odigrao i u kazalištu, preko ambicioznog Thomasa Cromwella u izvrsnoj interpretaciji Lea McKerna (Ribareve cipele, Ženska francuskog poručnika), do vrlo plastično ocrtanog Richarda Richa u izvedbi Johna Hurta (Alien: Osmi putnik, Čovjek slon, 1984., Ostermanov vikend), svi likovi su efektno makar i minimalistički profilirani te dovoljno zaokruženi. Sigurna i sugestivna režija dvostrukog oskarovca Freda Zinnemanna (Točno u podne, Odavde do vječnosti, Dan šakala) učinkovito nadoknađuje povremeno usporenu i pomalo monotonu naraciju, a povoljne dojmove o cjelini upotpunjuju atmosferična i estetizirana fotografija zasluženo Oscarom nagrađenog Teda Moorea (Dr. No, Iz Rusije s ljubavlju, Goldfinger) te odlična glazba također oskarovca Georgesa Deleruea (Viva Maria! Louisa Mallea, Američka noć, Dan dupina Mikea Nicholsa), omiljenog skladatelja francuskih novovalovaca.

boja, 120'

Trailer