Friedrich Wilhelm Murnau

28.12.1888, Bielefeld, Njemačka - 11.03.1931, Santa Barbara, SAD

 

Director
Friderich Wilhelm Murnau, pravim imenom Friderich Wilhelm Plumpe (28.12.1888, Bielefeld, Njemačka - 11.03.1931, Santa Barbara, SAD), jedan od najznačajnijih redatelja nijemog filma. Potječe iz obitelji imućnog trgovca tekstilom. Već u mladosti bio je zainteresiran za umjetnost, osobito za književnost i kazalište. Studirao je filologiju, glazbu i likovnu umjetnost u Berlinu i Heidelbergu. Bio je aktivan u studentskom kazalištu gdje ga primjećuje poznati redatelj Max Reinhardt. On ga angažira za svoj Deutsches Theater kao glumca i asistenta redatelja. Tokom Prvog svjetskog rata bio je pilot. Nakon prinudnog spuštanja u Švicarskoj interniran je. Nakon toga počinje se baviti kazališnom režijom, a snima i propagandne filmove za njemačku ambasadu. U Berlin se vraća 1919. godine i posvećuje se filmu. Debitira filmom Dječak u plavom (Der Knabe in Blau, 1919). U narednih pet godina snima 14 filmova, uglavnom komercijalno usmjerenih - među njima su Sotona (Satanas, 1919) te Janusova glava (Der Januskopf, 1920), piratska adaptacija Doktora Jekylla i gospodina Hydea. Većina tih filmova je izgubljena ali se pretpostavlja da su, zbog njegove suradnje s istaknutim njemačkim snimateljem Karlom Freundom te zbog Murnauovog istančanog likovnog ukusa, bili izrazito vizualno atraktivni. Među onima koji su sačuvani - npr. Odlazak u noć (Der gang in die Nacht, 1920) te Dvorac Vogelöd (Schloss Vogelöd, 1921) - jasno je iskazana Murnauova sklonost žanru filma strave. Ugled jednog od najnadarenijih njemačkih redatelja stječe svojim desetim filmom Nosferatu (Nosferatu-eine Symphonie des Grauens, 1922). No, njegovi idući filmovi - Fantom (Phantom, 1922), Istjerivanje (Die Austreibung, 1923), Financije velikog vojvode (Die Finanzen des Großherzogs, 1924) - nisu pobudili veću pažnju. Ipak, filmom Posljednji čovjek (Der letzte Mann, 1924) potvrđuje svoj stečeni ugled. Stekavši i međunarodni ugled, Murnau svoja iduća dva filma realizira u okviru ambicioznijeg producentskog plana - prodora njemačkog filma na američko tržište. Tako prihvaća ekranizaciju Molierova kazališnog djela Herr Tartüff (1926) te Goetheova Fausta (1926). Zahvaljujući njihovom uspjehu (ponajprije Fausta) potpisuje ugovor sa studiom Fox u Americi. Od producenta Williama Foxa dobiva odriješene ruke i zavidne financije za film Zora (Sunrise, 1927). Film, unatoč tome što je ponio dva Oscara (na prvoj dodijeli te nagrade!) i što je kritika pisala hvalospjeve o njemu, nije polučio financijski uspjeh kakav se očekivao pa je Murnau izgubio povlašteni status u studiju. Uspjeh djelomično vraća spektakularnom cirkuskom melodramom Četiri đavola (Four Devils, 1929). Komercijalni uspjeh tog filma omogućio mu je snimanje Gradske djevojke (City Girl, 1930), epopeje o kruhu našem svagdašnjem. Ovaj film - sniman u doba nijemog filma, a dovršen u zvučnom - doživio je komercijalni neuspjeh (Murnau se opirao nasilnom ozvučenju filma, te je stoga film kasnio u distribuciju i postao nezanimljiv za publiku). Tabu (1931) je posljednji njegov film (sniman neovisno još od 1928. godine uz financije studija Paramount). Samo tjedan dana prije premijere poginuo je u automobilskoj nesreći. F. W. Murnaua smatra se jednim od najnadarenijih njemačkih autora razdoblja nijemog filma ali i jednim od najvećih filmskih umjetnika uopće.

Filmografija

Tabu (1931)
Gradska djevojka / City Girl (1930)
Četiri đavola / Four Devils (1928)
Zora / Sunrise (1927)
Faust (1926)
Tartüff / Herr Tartüff (1926)
Financije velikog vojvode / Die Finanzen des Großherzogs (1924)
Posljednji čovjek / Der Letzte Mann (1924)
Istjerivanje / Die Austreibung (1923)
Goruća zemlja / Der Brennende Acker (1922)
Fantom / Phantom (1922)
Nosferatu / Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
Marizza (1922)
Dvorac Vogeloed / Schloß Vogeloed (1921)
Grbavac i plesačica / Der Bucklige und die Tänzerin (1920)
Odlazak u noć / Der Gang in die Nacht (1920)
Sotona / Satanas (1920)
Čežnja / Sehnsucht (1920)
Večer - Noć - Jutro / Abend - Nacht - Morgen (1920)
Janusova glava / Der Januskopf (1920)
Dječak u plavom / Der Knabe in Blau (1919)


Filmovi redatelja

Dvorac Vogelöd

(Schloß Vogelöd, 1921)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: László Schäffer, Fritz Arno Wagner
Sadržaj:

U dvorcu Vogelöd nekoliko plemića očekuje dolazak barunice Safferstätt. Među njima je i, ni od koga pozvani, grof Oetsch. Svi misle da je on ubio svog brata, prvog muža barunice Safferstätt, prije tri godine. Iako nepoželjan, on ostaje. Naglašava da on nije ubojica i da će pronaći onoga tko je to učinio... Za Dvorac Vogelöd često se kaže da je bio redateljevo zagrijavanje za film Nosferatu.

c/b, 56 min

Nosferatu

(Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, 1922)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Fritz Arno Wagner
Sadržaj:

Prva filmska verzija Dracule, briljantno jeziva i puna maštovitih izražaja koje nijedan kasniji film te tematike nije uspio dostići. Ulogu Nosferatua odglumio je Max Schreck i time postao najzlokobniji (i najružniji) vampir u povijesti filma. Zanimljivo je da ovaj film nije adaptacija romana Dracula, znamenitog Brama Stokera, već njegova direktna krađa. Naime, Stokerova udovica bezuspješno je od suda tražila da se film zabrani i uništi. No, Murnau je likovima promijenio imena kako bi se zaštitio...

35 mm, digitalno, 63 min

Posljednji čovjek

(Der Letzte Mann, Njemačka, 1924)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Karl Freund
Sadržaj:

Stari portir u luksuznom berlinskom hotelu zadovoljan je poslom koji radi, ne samo stoga što posao obavlja dobro, nego i zbog sjajne uniforme kojom izaziva divljenje susjeda. Nakon što jednog dana umjesto odsutnog dječaka koji nosi prtljagu gostiju sam u predvorju hotela ponese veliki kofer, starac će zbog visoke životne dobi i umora koji zamijeti mladi hotelski upravitelj biti premješten na mjesto poslužitelja u hotelskom nužniku. Shrvan takvom degradacijom, starac će osjeć...

c/b, nijemi, 90'

Faust

(Faust - Eine deutsche Volkssage, 1926)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Carl Hoffmann
Sadržaj:

Faust je bio raskošna njemačka produkcija koja je F.W. Murnau donijela ugovor s holivudskim studijem Fox. Mefisto, kojeg briljantno glumi Emil Jannings, nudi ostarjelom Faustu mogućnost da povrati svoju mladost, uz cijenu da mu preda svoju dušu. Visoko stilizirani film koji je bio uznemirujuće realističan u vremenu svog nastanka.

c/b, 117 min

Tartüff

(Herr Tartüff, 1926)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Karl Freund
Sadržaj:

Adaptacija istoimenog Molierovog kazališnog djela koje se godinama nalazilo na crnoj listi crkve. Satira o religioznom licemjerstvu i parazitu Tartüffu, smještena u Prusiju u vrijeme vladavine Friedricha II. Ovaj Murnauov film postigao je veliki umjetnički uspjeh. Premijera mu je bila u Berlinu u siječnju 1926. godine. Emil Jannings, glavni glumac filma, osobno je želio ulogu Tartüffa jer taj lik zrači tragičnom i komičnom snagom gotovo demonske moći.

c/b, 74 min

Tabu

(1931)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Floyd Crosby, Robert J. Flaherty
Sadržaj:

Na jednom otoku u laguni Bora Bora, mladi ribar zaljubljen je u djevojku. No, djevojku je pleme odabralo da bude posvećena njihovu božanstvu. Time ona postaje tabu za sve muškarce - zabranjeno joj je da se uda i da vodi život poput ostalih djevojaka na otoku. Plemenski sveti čovjek odvodi djevojku u škuni, a mladi ribar skače u ocean i pliva za njima... Film Tabu je gotovo dokumentarni prikaz života na Polineziji koji izmišljenom pričom poziva publiku da digne glas protiv takvog načina živ...

c/b, 82 min

Zora

(Sunrise: A Song of Two Humans, SAD, 1927)

Režija: Friedrich Wilhelm Murnau
FOTOGRAFIJA: Charles Rosher, Karl Struss
Sadržaj:

Nakon što atraktivna Gradska žena stigne u seosku zajednicu u kojoj ljudi iz grada ponekad provode vikende, s njom će vezu ubrzo započeti mladi Muškarac, oženjeni farmer. Riječ je o sofisticiranoj ženi koja bez mnogo truda uspije zavesti mladića, te ga počne nagovarati da se riješi svoje supruge i s njom započne novi život u gradu. Mladić pristane dražesnu, ali izgledom odveć običnu suprugu povesti na put u grad te ju putem utopiti u jezeru, ni ne sluteći da se ništa...

c/b, nijemi, 94'
Vidi cijeli program