Zoran Tadić

02.09.1941, Livno, BiH - 09.09.2007, Zagreb, Hrvatska

U sjeni društveno istaknutijih Lordana Zafranovića i Rajka Grlića, Zoran Tadić izrastao je u najzanimljivijeg i od kritike najcjenjenijeg hrvatskog autora osamdesetih godina.

Director

Rođen je u Livnu, a od 1943. je u Zagrebu. Odrastao je u Tuškanovoj ulici, stotinjak metara od kina Mosor u Zvonimirovoj ulici u koje je tijekom mladosti svakodnevno odlazio. U to vrijeme još nije postojala Akademija za film te je studirao komparativnu književnost i filozofiju na Filozofskom fakultetu. Filmom se bavi isprva kao kritičar i publicist od 1961. godine. Bio je zamjenik glavnog urednika Studentskog lista, suradnik Poleta, a od 1964. počinje nastupati kao filmski kritičar na televiziji. U to vrijeme postaje istaknutim predstavnikom takozvanih hičkokovaca, kritičarskog kruga koji je na hrvatskim i jugoslavenskim prostorima afirmirao teoriju autora, ali i sklonost žanrovskom filmu. Sam Tadić bio je veliki poklonik Forda, Hawksa, Hitchcocka i Langa, što odraz nalazi i u njegovim filmovima. S vremenom postaje asistent, odnosno pomoćnik redatelja i koscenarist, a od 1968. godine samostalno režira. Sedamdesetih jedan je od vodećih autora dokumentarnog filma u Jugoslaviji, a stalna mu je tema društveno-kritički prikaz oskudna života u dalmatinskom zaleđu (npr. Druge, 1972; Pletenice, 1974; Dernek, 1975). Na igranom filmu debitira impresivnom triler-dramom metafizičke intonacije Ritam zločina (1981., prema priči Pavla Pavličića), po većini kritičara jednim od najboljih hrvatskih filmova svih vremena. Tijekom svoje karijere, osim igranih te mnogobrojnih televizijskih dokumentarnih filmova, režirao je i deset kratkometražnih filmova (Hitch ... Hitch ... Hitchcock!, 1968.; Amerikanka, 1970.; Poštar s kamenjara, 1971.; Zemlja, 1975.; Preporuča se za realizaciju, 1978.; Kašinska 6, 1981.). Snimao je i naručeni, odnosno reklamni film. Nakon Ritma zločina, režirao je dvije epizode nekad popularne tv-serije Nepokoreni grad (1981.) o borbi ilegalaca u okupiranom Zagrebu za Drugog svjetskog rata, Čovjek u sjeni i epizodu pod naslovom 72-96. Obje epizode koliko god bile zanatski rad, očituju njegov prepoznatljivi redateljski pristup. Slijede igrani filmovi, trileri usredotočeni na manju skupinu likova, s jakim naglaskom na njihovoj tjeskobi: Treći ključ (1983.), San o ruži (1986.), Osuđeni (1987.), Čovjek koji je volio sprovode (1989.) i Orao (1989.). Njegov rad karakterizira suradnja sa, gotovo u pravilu, stalnom ekipom od scenarista pisca Pavla Pavličića, preko snimatelja Gorana Trbuljaka do glumca Fabijana Šovagovića i epizodista Tomislava Gotovca i Srećka Jurdane. Potkraj devedesetih snimio je svoj zadnji film Treća žena (1997.), posvetu Trećem čovjeku Carola Reeda. Sredinom osamdesetih režirao je dječju tv-seriju Ne daj se, Floki!, koju je 2000. pak premontirao u cjelovečernji igrani film. Bio je nagrađivan u zemlji i inozemstvu. Objavio je knjigu kolumni “Sto godina filma i nogometa”, objavljivanih od kraja šezdesetihih do 1995. godine. Pored redateljske karijere, bio je i predavač na Akademiji dramskih umjetnosti. Film Drvo života, prema scenariju Tomislava Jageca., nije završio. Sustigla ga je teška bolest te je preminuo u Zagrebu, 9. rujna 2007.

Filmografija

Ne daj se, Floki (TV serija / film) (2000)
Treća žena (1997.)
Orao (1990.)
Čovjek koji je volio sprovode (1989.)
Osuđeni (1987.)
San o ruži (1986.)
Treći ključ (1983.)
Nepokoreni grad (TV serija; 2 epizode) (1981.)
Ritam zločina (1981.)
Kašinska 6 (dokumentarni) (1981.)
Preporuča se za realizaciju (dokumentarni) (1978.)
Zemlja (dokumentarni) (1975.)
Dernck (dokumentarni) (1974.)
Pletenice (dokumentarni) (1973.)
Druge (dokumentarni) (1972.)
Kazivanje Ivice Štefanca, mlinara (dokumentarni) (1973.)
Poštar s kamenjara (dokumentarni) (1971.)
Amerikanka (dokumentarni) (1970.)
Hitch ... Hitch ... Hitchcock! (dokumentarni) (1968.)

Jutarnji.hr - Jedne večeri je, iznenada, neki tip iz Hollywooda nazvao Zorana Tadića
Jutarnji.hr - Umro filmski i TV redatelj Zoran Tadić
FILMSKI.NET - Preminuo Zoran Tadić


Filmovi redatelja

Ritam zločina

(1981)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Ivica uzima kao podstanara u svoju kućicu na zagrebačkom Trnju, koja će uskoro biti srušena, čudnog sredovječnog muškarca Fabijana, zaokupljena statističkim proračunima. Fabijan tvrdi da postoji pravilan ritam događanja zločina i dokazuje to konkretnim primjerima te mu Ivica, koji istovremeno obnavlja odnos međusobne naklonosti sa starom ljubavi Zdenkom, sve više vjeruje. Kad se ne dogodi statistički predviđen zločin, Fabijan postaje zabrinut... Tadićev redateljski debut, p...

c/b, 35 mm, 89 min

San o ruži

(1986)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Valent je radnik iz noćne smjene koji jedva prehranjuje obitelj. Jednom prilikom, vraćajući se s posla, svjedoči gangsterkom obračunu ispred lokalne mesnice te uzima torbu s novcem i pištoljem koja je ostavljena na mjestu događaja. Mesar koji je povezan s kriminalcima ubrzo shvati da je Valent uzeo novac te počne pritisak na nj... Film je prikazan na festivalu u Puli 1986. i mnogi ga smatraju najboljim ostvarenjem te godine.

boja, 87 min

Osuđeni

(1987)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Dragan Ruljančić
Sadržaj:

Rade, nepravedno osuđeni povratnik iz zatvora, sa svojim pomagačem Ivom otme javnu tužiteljicu i suca koji su ga bili optužili i osudili. Uz suca se nađe i njegova kći i njezin mladić, pa svi završe u napuštenu, potpuno nenaseljenu zaseoku. Rade odlučuje naplatiti tri godine na robiji držanjem zarobljenika isto toliko vremena. No Ivo, na uvjetnom dopustu iz zatvoru, želi ih zamijeniti za pasoš, nešto novaca i prelazak preko granice... Film prepoznatljiva Tadićeva ruk...

boja, 104 min

Čovjek koji je volio sprovode

(1989)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

U gradiću Samoboru živi Filip, zaposlen u mjesnoj knjižnici kao knjižničar. Premda se tu davno doselio iz Zagreba, on još teško podnosi učmalost sredine. Njegovu usamljeničku svakodnevicu prekida dolazak nove upraviteljice knjižnice, naočite Elze. U to zareda niz zagonetnih smrtnih slučajeva… Zadnji Tadićev film u osamdesetima, kojim potvrđuje da je jedan od najzanimljivijih i najplodnijih autora tog razdoblja.

boja, 35 mm, 100 min

Orao

(1990)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Radovan Orlak zvani Orao pao je s nebodera upravo na dan kad su ga četvorica najboljih prijatelja čekali da zajedno proslave njegov rođendan. Njihovo prijateljstvo traje od djetinjstva, no zaokupljenost vlastitim životnim problemima svela je zajednička druženja u srednjim godinama tek na povremene susrete. Suočeni s činjenicom da su o poginulom prijatelju zapravo znali vrlo malo, četvorica prijatelja intenziviraju svoje susrete u želji da rasvijetle okolnosti koje su dovele do Orlova stvarnog il...

boja, 35 mm, 85 min

Treća žena

(1997.)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Zagreb u kasnu jesen 1991. i početkom 1992. godine u ratnom ozračju. Zamračenja i uzbune. Sumorna i gotovo zlokobna atmosfera u kojoj se kreću neobični likovi upleteni u intrigantnu kriminalističku priču o trgovini ljudskim organima (koji se uzimaju sa svježih leševa poginulih u ratu)... Film Treća žena je hommage jednom od najpoznatijih filmova svih vremena Trećem čovjeku Carola Reeda. Ambijent poslijeratnog Beča iz Drugog svjetskog rata, smješten je u Zagreb u vrijeme domovinskog rata. L...

Super 16mm Kodak, c/b, 103 min

Ne daj se, Floki

(Hrvatska, 2000)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Dragan Ruljančić
Sadržaj:

U novoizgrađenu zagrebačkom naselju pas lutalica želi postati kućni pas. No, put do ostvarenja te želje je dug, jer stanari zgrade imaju različita mišljenja o kućnim ljubimcima. Tako će mali Jura, koji psa naziva Floki i želi ga udomiti, u nizu dogodovština otkriti različite karaktere odraslih te će naposljetku uz pomoć djeda i bake Flokiju osigurati dom...

digitalno, boja, uzrast: 6+, 88 min

Treći ključ

(1983)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Mladi bračni par se, nakon dugog čekanja, useli u stan. No, od samog početka nižu se čudni događaji – oko njih se kreću neobični neznanci, a noću netko pokušava i provaliti u njihov stan. Obuzima ih strah. Uskoro primaju i veliku svotu novaca od nepoznata pošiljatelja... Drugi igrani film Zorana Tadića za koga je karakteristična povećana doza misterije na rubu horrora.

boja, 35 mm, 81 min

Dernek

(1975)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Željko Guberović
Sadržaj:

Između 31. listopada i 2. studenog mladić autom kreće iz Münchena u Prisiku kod Aržana, sudjeluje na derneku i vraća se natrag na posao u Njemačku.

12 min

Hitch Hitch Hitchcock

(1969)

Režija: Zoran Tadić
Sadržaj:

Hitch….Hitch….Hitchcock …. je eksperimentalno-animirani kolaž motiviran likom i filmskim djelom Tadićeva uzora Alfreda Hitchcocka, sastavljen od redateljevih fotografija i prizora iz njegovih filmova.

7 minuta

Amerikanka

(1970.)

Režija: Zoran Tadić
Sadržaj:

Dokumentarni film o Amerikanki Ann koja dolazi na Omladinsku radnu akciju Sava 1970. U prvom kadru pojavljuje se sam redatelj filma, koji u kratkoj najavi, izravno u kameru objašnjava kratku pretpovijest filma i, napokon, zašto i kako taj film ima temu i oblik kakav će gledatelji vidjeti. Riječ je o dokumentarcu snimljenom metodom intervjua u kojem protagonistica govori o svom podrijetlu, putovanjima i razlozima dolaska u Zagreb. Povremeno se pitanjima, izvan kadra, i sam redatelj filma upliće...

13 minuta

Pletenice

(1974.)

Režija: Zoran Tadić
Sadržaj:

Služeći se metodom promatranja, film opisuje pletenje pletenica, tradicionalni način oblikovanja kose među ženama u selima Dalmatinske zagore. U film su umetnuti i prizori radova u polju. Pletenice su tipičan minimalistički dokumentarac Zorana Tadića. Zahvaljujući svođenju dokumentarne strukture na prizore kreiranja pletenica i poljskih radova, te dvije vrste radnji dobile su metaforički smisao. Postale su metafore životnih opreka. Ključne metaforičke opreke su one između intimnog i vanjskog...

11 minuta

Kašinska 6

(1981.)

Režija: Zoran Tadić
FOTOGRAFIJA: Goran Trbuljak
Sadržaj:

Prikazuje se iseljavanje i rušenje kuće u Kašinskoj ulici (Trnje, Zagreb) dana 7. listopada 1981. godine. Stari grad polako nestaje. Produkcija: Zagreb film

boja, 16 mm, 9 min
Vidi cijeli program