Márta Mészáros
19.09.1931, Kispest, Mađarska
Mađarska redateljica i scenaristica, najpoznatija po autobiografskoj trilogiji Dnevnici koja se bavi događajima iz razdoblja madžarskog protustaljinističkog ustanka.
S pet godina s obitelji je emigrirala u Sovjetski savez. Dvije godine kasnije, njezin otac, kipar Laszlo Mészáros, tamo je uhićen, zatočen i više nikada nije viđen. Ubrzo joj je i majka preminula od tifusa, a ona se 1946. vratila u Mađarsku.
Kasnije se vratila u Sovjetski savez na studij filma, a događaje iz tog perioda iskoristila je kao bazu za trilogiju Dnevnik za moju djecu (Napló gyermekeimnek, 1984), Napló szerelmeimnek (Diary for My Loved Ones, 1987) i Napló apámnak, anyámnak (Diary For My Father and Mother, 1990).
Na početku karijere snimala je kratkometražne i dokumentarne filmove, a prvi dugometražni igrani film snimila je 1968. pod nazivom Djevojka (Eltávozott nap). Ostali filmovi su Posvojenje (Örökbefogadás, 1975), koji je osvojio Zlatnog medvjeda na berlinskom filmskim festivalu; Kilenc hónap (Nine Months, 1977), Njih dvoje (Ök ketten, 1977), Olyan mint otthon (Just Like Home, 1978), Bye bye chaperon rouge (Bye, Bye Red Riding Hood, 1989), snimljen na francuskom jeziku; Siódmy pokóy (The Seventh Room, 1995), Kisvilma - Az utolsó napló (Little Vilma: The Last Diary, 2000), svojevrstan nastavak Dnevnika; A temetetlen halott (Unburied Corpse, 2004) i Hanna Wende (2005).
Filmografija