Fanny i Alexander
Fanny och Alexander, igrani, 1982
REŽIJA: Ingmar Bergman
Sadržaj:
Film postaje dostupan za online prikazivanje u petak 29. svibnja u 20 sati, a nakon toga ostaje dostupan još 24 sata. Film ima hrvatske podnaslove, a gledanje je moguće samo iz Hrvatske.
Upute o gledanju filma preko Vimeo online platforme pogledajte na: LINK
Neimenovani švedski gradić početkom 20. stoljeća. Dječak Alexander i njegova sestrica Fanny djeca su uglednog redatelja Oscara Ekdahla, a njihova majka Emilie je glumica i mecena mjesnog kazališta. Osim igrom i odlascima na kazališne predstave, djetinjstvo Alexandera i Fanny obilježeno je i veselim božićnim darivanjima te zanimanjem za laternu magicu, osobito u vrijeme blagdana kada je čitava velika obitelj tradicionalno na okupu. No nakon što im otac iznenada umre, a majka se preuda za lokalnog luteranskog biskupa, strogog i rigoroznog Edvarda Vergerusa, životi Alexandera i Fanny će se iz temelja promijeniti.
Od šest nominacija za Oscara ovjenčana onima za najbolji film s neengleskog govornog područja (za što je nagrađena i Zlatnim globusom), najuspjeliju fotografiju redateljeva stalnog suradnika Svena Nykvista, koji je primio i nagradu BAFTA, najbolju scenografiju i kostimografiju, te godinu ranije u Veneciji ovjenčana nagradom međunarodne kritike FIPRESCI, maestralna obiteljska drama Ingmara Bergmana njegov je posljednji uistinu značajan film, nakon kojeg je obećao da zauvijek odustaje od filmske režije. Uistinu, tijekom 37 godina duge i iznimno bogate karijere uvijek izrazito cerebralan i luteranski pedantan autor, Bergman je obećanje i održao, posljednjih četvrt stoljeća svog života posvetivši se radu u teatru i pisanju filmskih scenarija, među ostalim i za Bille Augusta (U najboljim namjerama) i svoju bivšu suprugu, glumicu Liv Ullmann (Nevjerna). Makar su u vrijeme premijere neki kritičari filmu Fanny i Alexander zamjerali zbog navodnog Bergmanova populizma i odstupanja od prepoznatljivih obilježja njegova stila i poetike, poput intelektualističke hermetičnosti i promišljenog vizualnog ekspresionizma, ipak je riječ o tipičnom redateljevu ostvarenju. Sve je na broju: i redateljski perfekcionizam, i traumatičnim osobnim dramama obilježeni protagonisti, i fascinantno snoliko ozračje, i dojmljiv prikaz uznemirujućih odnosa u otuđenoj i patološkom posesivnošću opterećenoj obitelji, i slikoviti sporedni likovi te naposljetku i čest bergmanovski motivi sukoba vjere i razuma, duhovnog i tjelesnog, odnosno uzvišenog i karnalnog. Sam Bergman je dijelom autobiografski Fanny i Alexander, prvotno zamišljen u formi četverodijelne TV-serije koja je naknadno prilagođena kino-distribuciji, nazvao ´apsolutnim zbrojem svog života kao filmskog umjetnika´.