Michelangelo Antonioni

29.09.1912, Ferrara, Italija - 30.07.2007, Rome, Italy

 

Director
Michelangelo Antonioni, talijanski redatelj i scenarist, diplomirao je ekonomiju na sveučilištu u Bologni. Tokom studija snimao je 16mm filmove te pisao kritike u lokalnom listu (Il Corriere Padano). Odlučuje se posvetiti filmu i 1939. seli u Rim. Tamo radi kao suradnik u filmskom časopisu Cinema, no zbog političkog neslaganja biva otpušten (tadašnji urednik je bio Mussolinijev sin Vittorio). Nakon toga upisuje Centro Sperimentale di Cinematografia te počinje pisati scenarije. Iako mu prvi napisan scenarij nije bio produciran, 1942. godine angažiran je kao koscenarist na filmu Pilot se vraća (Una pilota retorna) redatelja Roberta Rosselinija. Iste je godine koscenarist i asistent redatelja na filmu I due Foscari Enrica Fulchignonija te u Francuskoj asistira Marcelu Carnéu na njegovom filmu Les visiteurs du soir. Dobivši poziv za vojnu službu, vraća se u Italiju. Pribavivši novčana sredstva, 1943. godine režira svoj prvi, kratkometražni dokumentarni film Ljudi s Poa (Gente del Po, 1943.), koji ga svrstava među preteče neorealizma. Tijekom rata, kada je filmska produkcija u Italiji stala, zarađivao je radeći kao prevoditelj knjiga. Luchino Visconti naručuje dva scenarija (Furore i II processo di Maria Tarkowska), no nijedan nije bio snimljen. Režijom se nastavlja baviti tek 1948. godine, snimivši brojne kratkometražne dokumentarne filmove. Prvi igrani film Kroniku jedne ljubavi (Cronaca di un amore) snima 1950. godine, razvijajući polako vlastiti vizualni stil i poetiku (kritika će ga kasnije proglasiti neorealistom duše, jer naglasak stavlja na psihološku analizu likova - pogotovo ženskih). Nakon koscenarističke suradnje s Federicom Fellinijem na filmu Bijeli šeik (Lo sceicco bianco, 1952.) režira omnibus Poraženi (I vinti, 1952.). Slijedi režija Dame bez kamelija (La signora senza camelie, 1953.), no film ostaje nezapažen te u iduće dvije godine režira tek segment omnibusa L'amore in città (1953.) i dokumentarni film Uomini in Piú. Godine 1955. režira treći dugometražni film Prijateljice (Le Amiche, 1955.) Nakon Krika (Il Grido, 1957.) slijede La Tempesta (1958.) i Nel segno di Roma (1959.), koje je odbio potpisati. Ipak, zahvaljujući tetralogiji s temom otuđenja - Avantura (L'Avventura, 1960.), Noć (La notte, 1961.), Pomračenje (L'Eclisse, 1962.) i Crvena pustinja (Deserto rosso, 1964.) - postaje jednim od najistaknutijih redatelja modernog filma. Avantura mu je donijela nagradu žirija na filmskom festivalu u Cannesu (dijeljeno za Kagi Kona Ichikawe) 1960. godine, za Noć je osvojio Zlatnog medvjeda i primio FIPRESCI nagradu na filmskom festivalu u Berlinu 1961. godine, Pomračenje donosi posebnu nagradu žirija u Cannesu (dijeljeno sa Procès de Jeanne d'Arc Roberta Bressona), a Crvena pustinja Zlatnog lava i FIPRESCI nagradu na venecijanskom festivalu 1964. godine. U sva četiri spomenuta filma surađivao je s Monicom Vitti. Godine 1966. u Engleskoj snima kultni film Povećanje (Blow-up). Zahvaljujući njegovu komercijalnom uspjehu u SAD-u snima Dolinu smrti (Zabriskie Point, 1970.). U Profesiji: reporter (Professione: reporter, 1975.) surađuje s Jackom Nicholsonom i Marijom Schneider, a u Misteriju Oberwalda (Il Mistero di Oberwald, 1980.) obnavlja suradnju s Monicom Vitti. Identifikacija jedne žene (Identificazione di una donna, 1982.) loše prolazi kod kritike te mu karijera stagnira, a moždani udar 1985. godine ostavlja ga djelomično paraliziranim. Ipak vraća se filmu i s Wimom Wendersom korežira omnibus Al di là delle nuvole (1995.). Godine 1999. počinje režirati dugometražni Tanto per stare insieme (2001.) u američkoj produkciji, ali se snimanje prekida. Kratkometražni dokumentarni film Lo sguardo di Michelangelo (2004.) režira 2004. i sudjeluje kao redatelj u omnibusu Eros (2004.). Oscara za životno djelo primio je 1995. godine.

Filmografija

Eros (2004) (omnibus, dio The Dangerous Thread of Things / Il filo pericoloso delle cose)
Lo sguardo di Michelangelo (2004) (kratkometražni dokumentarni)
12 registi per 12 città (dokumentarni omnibus, dio Roma) (1998)
Sicilia (1997) (kratkometražni)
Al di là delle nuvole (1995) (korežija)
Noto, Mandorli, Vulcano, Stromboli, Carnevale (1993) (dokumentarni)
Kumbha Mela (1989) (kratkometražni dokumentarni)
Roma '90 (1989) (kratkometražni)
Ritorno a Lisca Bianca (1983) (kratkometražni dokumentarni)
Identifikacija jedne žene (Identificazione di una donna, 1982)
Misterij Oberwalda (Il Mistero di Oberwald, 1980)
Profesija: reporter (Professione: reporter, 1975)
Chung Kuo (1972) (dokumentarni)
Dolina smrti (Zabriskie Point, 1970)
Povećanje (Blowup, 1966)
Tri lica (I Tre volti - dokumentarni omnibus, dio Prefazione) (1965)
Crvena pustinja (Il Deserto rosso, 1964)
Pomračenje (L' Eclisse, 1962)
Noć (La Notte, 1960)
Avantura (L' Avventura, 1960)
Nel segno di Roma (1959) (nepotpisan)
La Tempesta (1958) (nepotpisan)
Krik (Il Grido, 1957)
Prijateljice (Le Amiche, 1955)
Suvišni ljudi (Uomini in piu, 1950) (dokumentarni)
Ljubav u gradu (L' Amore in città - dokumentarni omnibus, dio Tentato suicido) (1953)
Poraženi (I Vinti, 1953)
Dama bez kamelija (La Signora senza camelie, 1953)
Falorijska uspinjača (La funivia del Faloria, 1950) (dokumentarni)
Dvorac duhova (La villa dei mostri, 1950) (dokumentarni)
Kronika jedne ljubavi (Cronica di un amore, 1950)
L'amorosa menzogna (1949) (dokumentarni)
Bomarzo (1949) (dokumentarni)
Ragazze in bianco (1949) (dokumentarni)
Sedam štapova, jedno odijelo (Sette canne, un vestito, 1949) (dokumentarni)
Praznovjerje (Superstizione, 1949) (dokumentarni)
Gradska čistoća (Nettezza urbana, 1948) (dokumentarni)
Oltre l'oblio (1948) (dokumentarni)
Roma-Montevideo (1948) (dokumentarni)
Ljudi s Poa (Gente del Po, snimljen 1943. / izdan 1947.) (dokumentarni)


Preminuo i Michelangelo Antonioni - FILMSKI.NET


Filmovi redatelja

Krik

(Il Grido, Italija, 1957)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Gianni Di Venanzo
Sadržaj:

Privlačna Irma žena je ranih srednjih godina koja primi vijest da je njezin suprug emigrant preminuo. Premda joj se time otvara mogućnost ozakonjenja njezine dugogodišnje veze s mehaničarom Aldom, tijekom koje su dobili i kći Rosinu, Irma kaže Aldu da se ne želi udati za njega. Naprotiv, ona drži da je njihova veza već odavno osuđena na neuspjeh i zapravo ´mrtva´, te Aldu kaže da ima drugačije planove i da voli drugog muškarca. Posve zatečen Irminim riječima koje ne raz...

c/b, 116'

Avantura

(L'Avventura, Italija, Francuska, 1960)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Aldo Scavarda
Sadržaj:

Jednog ljetnog poslijepodneva skupina prijatelja iz Rima odluči jahtom otputovati na obližnji otok. Tijekom boravka na otoku ozbiljno se posvađa dvoje od njih, mlada Anna i nešto stariji Sandro, ljubavni par koji razmišlja i o braku. Kad kasnije tog popodneva Sandro objavi da je Anna nestala, prijatelji krenu u pretraživanje otoka, no ne uspiju pronaći djevojku. Unatoč tome, nitko od njih Sandra ne smatra odgovornim za Annin nestanak, iako on izgleda razmjerno nezabrinut. Ipak, pri...

c/b, 144'

Noć

(La notte, Italija, Francuska, 1961)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Gianni Di Venanzo
Sadržaj:

Ugledni književnik Giovanni Pontano i njegova supruga Lidia situirani su par iz Milana koji se suočava s bračnom krizom. Tijekom nekoliko sati u njihovim životima, nakon što oboje u bolnici posjete umirućeg prijatelja Tommasoa, Giovanni i Lidia će otići u vilu bogatog industrijalca Gherardinija, na zabavu upriličenu povodom objavljivanja Giovannijeve nove knjige. Boravak na zabavi će i njega i Lidiu potaknuti da se udalje jedno od drugog, pri čemu će Giovanni priliku iskoristiti za poku&s...

c/b, 122'

Pomrčina

(L'Eclisse, Italija, Francuska, 1962)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Gianni Di Venanzo
Sadržaj:

Mlada Vittorija prevoditeljica je iz Rima koja nakon ozbiljne svađe sa zaručnikom Riccardom, sredovječnim književnikom, odluči prekinuti zaruke, svjesna da ju odnos sa zaručnikom već dulje vrijeme ne ispunjava. Vođena radoznalošću, Vittoria se ubrzo zaputi na rimsku burzu gdje upozna mladog i naočitog mešetara Piera te, zadivljena jednostavnošću njegova karaktera i energičnošću kojom obavlja posao kao i načinom na koji vlada svim pravilima velike igre i utrke za novce...

c/b, 126'

Crvena pustinja

(Deserto rosso, Italija, Francuska, 1964)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Carlo Di Palma
Sadržaj:

Mlada Giuliana pokušava se nositi sa životom u krugu dehumaniziranog tvorničkog postrojenja u sumornoj i oronuloj industrijskoj zoni u Ravenni. Giuliana je udana za Uga, direktora lokalnog postrojenja s kojim ima sina Valerija, a nakon nedavne prometne nesreće koja ju je ozbiljno psihički potresla sa suprugom i sinom uspijeva uspostaviti tek površnu i ispraznu komunikaciju. Giuliana pati od depresije, a iako njezine promjene raspoloženja uznemiruju sve oko nje, svi se pretvaraju da...

boja, 117'

Dolina smrti

(Zabriskie point, SAD, 1970)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Alfio Contini
Sadržaj:

Krajem 60-ih i na samom početku 70-ih godina prošlog stoljeća u Americi je bilo razdoblje rađanja hipi pokreta, velikih studentskih nemira i prosvjeda protiv rata u Vijetnamu. Među studentima sveučilišta u Los Angelesu, koji se dogovaraju na koji način djelovati i kamo usmjeriti to djelovanje, je i mladi Mark, usamljen i buntovan momak koji je praktički odustao od studija i koji za život zarađuje upravljajući viličarom. On je gorljivi ljevičar koji s radikalnim studentima dijeli uv...

boja, 113'

Poraženi

(I vinti, 1953)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Enzo Serafin
Sadržaj:

U tri različite priče film se bavi ubojstvima koje su počinili pripadnici dobrostojeće mladeži. U prvoj priči, smještenoj u Parizu, skupina prijatelja ubija poznanika zbog ljubomore i novca. U Rimu student biva upleten u krijumčarski lanac koji ga dovede i do ubojstva, a u Londonu neostvareni pjesnik želi zaraditi na činjenici da je pronašao ženski leš.

c/b, 110 min

Identifikacija jedne žene

(Identificazione di una donna, Italija, Francuska, 1982)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Carlo di Palma
Sadržaj:

Nakon razvoda od dugogodišnje supruge, ugledni filmski redatelj Niccolò Farra tijekom priprema za svoj novi projekt, za koji traži i novu glavnu glumicu, upozna privlačnu mladu Mavi. Kad se s Mavi upusti u vezu, Niccolòa će ubrzo početi uznemiravati zagonetni telefonski pozivi u kojima ga nepoznati muški glas upozorava da se čuva neobične djevojke. Zaintrigiran tim pozivima, redatelj će bezuspješno pokušati doznati tko je čovjek koji ga zove, a kojeg s M...

boja, 130'

Prijateljice

(Le amiche, Italija, 1955)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Gianni Di Venanzo
Sadržaj:

Mlada modna dizajnerica Clelia odluči napustiti Rim i vratiti se u rodni Torino, u kojem planira otvoriti modni salon. Već tijekom prve noći boravka u Torinu Clelia od sigurne smrti spasi djevojku Rosettu Savoni, koja je ispijanjem tableta pokušala počiniti samoubojstvo. Nakon tog tjeskobnog događaja Clelija će se početi zbližavati s Rosettom i trima njezinim prijateljicama, razvedenom Mominom De Stefani, nešto starijom Nene te najmlađom Mariellom, lakomislenom i neodgovornom djevo...

c/b, 104'

Profesija: reporter

(Professione: reporter, Italija, Francuska, Španjolska, 1975)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Luciano Tovoli
Sadržaj:

Želeći izvještavati o gerilskim borbama radikalnih pobunjenika protiv diktature u neimenovanoj državi sjeverne Afrike, cijenjeni televizijski reporter David Locke uspije se probiti kroz Saharu i dočepati izoliranog pustinjskog hotela. Ubrzo nakon što u susjednoj hotelskoj sobi upozna svog vršnjaka, zagonetnog Robertsona, i donekle se zbliži s njim, David iznenađen otkrije da je razgovorljivi trgovački putnik neočekivano umro. Shvativši da osim dobi s Robertsonom dijel...

boja, 126'

Dama bez kamelija

(La signora senza camelie, Italija, 1953)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Enzo Serafin
Sadržaj:

Mlada Clara Manni darovita je talijanska glumica kojoj se tijekom prve polovine 50-ih godina prošlog stoljeća otvara mogućnost da postane velika glumačka zvijezda. Nakon što početak snimanja i reklame njezina novog filma Žena bez sudbine pokažu da je publika oduševljena već samom njezinom pojavom, bez obzira na sadržaj djela, redatelj Ercole ´Ercolino´ Borra odluči maksimalno iskoristiti Clarinu privlačnost te film začiniti ubacivanjem strastvenijih i vizualno at...

c/b, 101'

Povećanje

(Blow-up, Italija, UK, 1966)

Režija: Michelangelo Antonioni
FOTOGRAFIJA: Carlo Di Palma
Sadržaj:

Mladi Thomas elitni je londonski modni fotograf koji se osim modnom bavi i umjetničkom fotografijom socijalne tematike. Jednog dana, tijekom rutinskog snimanja u ne osobito posjećenom parku, Thomas u kadru zabilježi neobičan odnos njemu nepoznate mlade žene i starijeg muškarca, koji ostavljaju dojam kao da su uhvaćeni usred ljubavne svađe. Nakon što u studiju ubrzo razvije i poveća fotografije, Thomas će analizom pozadine povećanih snimka postati uvjeren da je kamerom slučajno snim...

boja, 111'
Vidi cijeli program