Pedro Almodóvar

24.09.1949, Calzada de Calatrava

 

Director Španjolski redatelj, scenarist i producent. S osam godina seli s roditeljima u Extremaduru gdje pohađa katoličku osnovnu i srednju školu. U to vrijeme počinje intenzivno odlaziti u kino. Sa šesnaest godina sam dolazi u Madrid sa željom da snima filmove, no baš u to vrijeme diktator Franco zatvara filmsku školu. Nalazi zaposlenje te kupuje prvu, super 8 kameru. Radeći dvanaest godina u nacionalnoj telekomunikacijskoj kompaniji kao asistent administracije stječe životno obrazovanje gdje upoznaje razne karaktere srednje i radničke klase koje je kasnije živopisno prikazivao u filmovima. Uz dnevni posao, piše priče za stripove, novine, objavljuje roman, a od 1972. godine počinje snimati kratke filmove. Okušava se i u glumi priključivši se dramskom klubu Los Goliardos. Tamo upoznaje Carmen Mauru, glumicu koja će obilježiti prvi dio njegova stvaralaštva. Prvi dugometražni film snima 1978. godine pod nazivom Folle... folle... fólleme Tim!, no tek idućim Djevojke iz grupe (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) postiže velik uspjeh u neovisnim krugovima. Film je četiri godine kontinuirano prikazivan u večernjem terminu kina Alphaville koje financira njegov idući film: Labirint strasti (Laberinto de pasiones, 1982) koji zamjećuje i šira javnost. Nakon toga uslijedili su Mračne navike (Entre tinieblas, 1983), Što sam učinila da sam zaslužila ovo? (Qué he hecho yo para merecer esto?, 1984), Matador (1986) i Zakon želje (La ley del deseo, 1987) koji producira zajedno s bratom Augustinom (1983. godine osnivaju producentsku kuću El deseo). Filmom Žene na rubu živčanog sloma (Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988) pridobiva međunarodnu publiku i kritiku te nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma. Filmom Veži me! (¡Átame!, 1990) započinje suradnju sa glumicom Victorijom Abril koju nastavlja filmovima Visoke pete (Tacones lejanos, 1991) i Kika (1993). Slijede Cvijet moje tajne (Flor de mi secreto,1995) i Živo meso (Carne trémula, 1997), prva od brojnih idućih suradnji s Penélope Cruz. Filmom Sve o mojoj majci (Todo sobre mi madre, 1999) osvaja Oscara za najbolji strani film i mnogobrojne ostale nagrade, a ništa manji uspjeh ne postiže ni s Pričaj sa njom (Hable con ella, 2002) osvojivši Oscara za najbolji scenarij uz nominaciju za režiju. Od dotad tradicionalno ženskih likova okreće se u filmu Loš odgoj (La mala educación, 2004) koji snima prema vlastitoj kratkoj priči koju je napisao kao adolescent, a koja je bazirana na iskustvu stečenom tijekom pohađanja katoličkog internata za dječake. Ženskim likovima i Penélope Cruz vraća se u filmovima Vraćam se (Volver, 2006) i Slomljeni zagrljaji (Los abrazos rotos, 2009).

Filmografija

Slomljeni zagrljaji (Los abrazos rotos, 2009)
Vraćam se (Volver, 2006)
Loš odgoj (La mala educación, 2004)
Pričaj s njom (Hable con ella, 2002)
Sve o mojoj majci (Todo sobre mi madre, 1999)
Živo meso (Carne trémula, 1997)
Cvijet moje tajne (La flor de mi secreto, 1995)
Kika (1993)
Visoke pete (Tacones lejanos, 1991)
Veži me! (¡Átame!, 1990)
Žene na rubu živčanog sloma (Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988)
Zakon želje (La ley del deseo, 1987)
Matador (1986)
Što sam učinila da sam zaslužila ovo?(¿Qué he hecho yo para merecer esto!!, 1984)
Mračne navike (Entre tinieblas, 1983)
Labirint strasti (Laberinto de pasiones, 1982)
Djevojke iz grupe (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980)
Folle... folle... fólleme Tim! (1978)


Filmovi redatelja

Živo meso

(Carne trémula, 1997)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Affonso Beato
Sadržaj:

Jedne noći godine 1990., trojica muškaraca uzimaju oružje u kući talijanskog konzula u Madridu. Konzulova kćer Elena očajavajući čeka dilera s drogom. Trojica muškaraca su: Victor, nezreo i problematičan adolescent i par policajaca, David i Sancho. Za vrijeme nasilne svađe pištolj opali i pogodi Davida u kralježnicu. Privode i osuđuju Victora na sedam godina zatvora, a David, sada paraplegičar, postaje košarkaškom zvijezdom u kolicima i ženi Elenu. Po izlasku iz zatvora Victor odmah sreće dvojic...

boja, digitalno, 89 min

Pričaj s njom

(Hable con ella, 2002)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Javier Aguirresarobe
Sadržaj:

Marco (Darío Grandinetti) tijekom posjete svojoj djevojci koja leži u komi u bolnici upoznaje Benigna (Javier Cámara). Benigno je bolničar koji njeguje mladu djevojku, također u komi, u koju je potajno zaljubljen. Među njima rađa se prijateljstvo. Film je 2003. dobio Oscara za najbolji originalni scenarij.

boja, digitalno, 112 minuta

Što sam učinila da zaslužim ovo?

(Qué he hecho yo para merecer esto?, 1984)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Ángel Luis Fernández
Sadržaj:

Priča o atipičnoj obitelji: majka je čistačica ovisna o tabletama, otac je krivotvoritelj rukopisa zaljubljen u njemačku pjevačicu, jedan sin prodaje drogu, a drugog majka prodaje zubaru. Slučajno ubije supruga i pokreće lanac događaja kao iz noćne more. Prava crna komedija apsurda.

boja, digitalno, 101 minuta

Mračne navike

(Entre tinieblas, 1983)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Ángel Luis Fernández
Sadržaj:

Yolanda, pjevačica iz noćnog kluba, potraži utočište u samostanu nakon što joj se dečko predozira. Skrivajući se od policije provodi vrijeme s neobičnim časnim sestrama: jedna potajno piše ljubavne romane, druga drži tigra kao kućnog ljubimca, treća drži tečaj šivanja svećeniku u kojega je zaljubljena, a nadzornica samostana gaji osjećaje spram Yolande.

digitalno, boja, 114 min

Vraćam se

(Volver, 2006)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Luis Alcaine
Sadržaj:

Dvije sestre, Raimunda i Sole, te Raimundina kćer Paula putuju na selo u posjet teti Pauli, sestri njihove majke Irene koja je poginula godinama ranije u požaru. Paula govori o Ireni kao da je živa te se sestre zabrinu kako postaje senilna. No, Raimunda ima dovoljno svojih problema s neimaštinom i nezaposlenim, alkoholičarskim suprugom. Nakon što napadne kćer, Paula ubija oca, a Raimunda se rješava njegova leša. Iste noći umire i teta Paula.

boja, digitalno, 121 min

Loš odgoj

(La mala educación, 2004)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: José Luis Alcaine
Sadržaj:

Početkom šezdesetih 20. stoljeća u katoličkoj školi pod ravnateljstvom oca Manola odrastaju Enrique i Ignacio, dječaci koji tek otkrivaju filmove, ljubav, prijateljstvo, ali i strah. Nakon što Enrique biva izbačen iz škole, ponovo susreće Ignacija šesnaest godina kasnije. U to vrijeme Enrique je poznati redatelj, a Ignacio glumac koji se predstavlja imenom Angel i ima spreman scenarij za koji se nada kako će ga Enrique režirati. Jedna je scena u filmu posvećena Sariti Montiel.

boja, digitalno, 106 min

Žene na rubu živčanog sloma

(Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: José Luis Alcaine
Sadržaj:

Pepa, ostavljena ljubavnica u očaju priprema samoubojstvo. Njen plan je pojesti gazpacho u koji je otopila dovoljnu količinu tableta za spavanje da joj osigura sigurnu i bezbolnu smrt. Uskoro joj na vratima osvane prijateljica u bijegu pred policijom zbog kriminalnih aktivnosti njena dečka. U želji da najprije pomogne prijateljici, potražit će savjet kod odvjetnice koja je igrom slučaja nova ljubavnica Pepina bivšeg ljubavnika.

boja, digitalno, 90 min

Kika

(1993)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Alfredo F. Mayo
Sadržaj:

Kika je vizažistica koja se zaljubljuje u “klijenta” mrtvaca Ramona koga njena ljubav vraća u život. Pablo je bivši porno glumac koji bježi iz zatvora i skriva se kod Kike čija je sobarica Juana njegova sestra. Tu su i Ramonov otac Nicolas, voditeljica tabloidne televizijske emisije Andrea te mnoštvo spletki i tajnih veza.

boja, digitalno, 114 min

Cvijet moje tajne

(La flor de mi secreto, 1995)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Affonso Beato
Sadržaj:

Leo Macías je spisateljica jeftinih popularnih ljubavnih romana, a sama je nesretna u ljubavi. Njezin suprug radi u vojsci i više vremena provodi u mirovnim misijama širom svijeta, nego u vlastitu domu iako ga ona željno iščekuje. Da bi sve bila još gore, njezin urednik koji za nju pokazuje ljubavni interes, traži da napravi žestoku kritiku autorice Amande Gris što je pseudonim kojim se ona sama koristi.

boja, digitalno, 103 min

Slomljeni zagrljaji

(Los abrazos rotos, 2009)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Rodrigo Prieto
Sadržaj:

Harry Caine, slijepi je pisac koji dane provodi većinom u stanu u društvu svoje agentice Judit i njezina sina Diega. Spletom okolnosti polako počinjemo otkrivati njegovu prošlost kada se zvao Mateo Blanco i radio kao filmski redatelj. Pripremajući se za novi film glavnu ulogu je dodijelio Leni, supruzi opsesivna milijunaša Ernesta Martela koji ne odobrava njezinu karijeru bojeći se da je ne izgubi.

boja, digitalno, 127 min

Labirint strasti

(Laberinto de pasiones, 1982.)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Ángel Luis Fernández
Sadržaj:

Atipična ljubavna priča o Sexiliji, nimfomanskoj pop zvijezdi i Rizi, homoseksualnom sinu kralja Tirana. Ona ide na psihoterapiju da bi prevladala svoju ovisnost o seksu i strah od sunca, a on živi u Madridu skrivajući identitet od grupe terorista koji planiraju atentat na njega. Jedne večeri nastupa u klubu prerušen u pankera te susreće Sexiliju.

digitalno, boja, 100 min

Veži me

(¡Átame!, 1990.)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: José Luis Alcaine
Sadržaj:

Pušten iz psihijatrijske bolnice mladi Ricky kreće u potragu za Marinom, glumicom i bivšom porno zvijezdom s kojem je davno proveo noć. Ostao je bez roditelja s tri godine i proveo život po udomiteljskim domovima i u bolnici, no svoju budućnost vidi u ljubavi i životu s Marinom i njihovom djecom. Jedino još mora Marinu u to uvjeriti…

digitalno, boja, 111 min

Julieta

(Španjolska, 2016)

Režija: Pedro Almodóvar
FOTOGRAFIJA: Jean-Claude Larrieu
Sadržaj:

Novi film španjolskog oskarovca Pedra Almódovara priča je o majci i kćeri. Julieta živi u Madridu s kćerkom Anitom. Obje tiho pate zbog gubitka Xoana, Anitina oca i Julietina supruga. Ali, tuga ih ne zbližava nego razdvaja. S napunjenih 18 godina, Anita napušta majku, bez riječi objašnjenja. Julieta je pokušava pronaći na sve načine, ali je sve što otkriva to da svoju kćerku uopće ne poznaje.

boja, digitalno, 99 min
Vidi cijeli program